
21 aug. 2023
Eva had enorm toegeleefd naar haar vakantie. Verleid door veelbelovende Google-reviews en een prachtige website, had ze een plekje op een pittoreske natuurcamping in Noord-Italië gereserveerd. Maar soms geven online beoordelingen en prachtige plaatjes een vertekend beeld. “We hadden al die kilometers afgelegd om totaal gedesillusioneerd meteen weer te vertrekken.”
Het is een zonnige nazomerdag als ik Eva bij haar thuis ontmoet. We zitten onder een parasol in haar wilderige tuin. In de lucht hangt de geur van bloemen en vers gemaaid gras. Omringd door haar eigen stukje paradijs, vertelt Eva haar verhaal.
“Mijn vriend en ik hadden een hectisch jaar achter de rug. We zochten een plekje waar we met ons dochtertje konden ontspannen in de natuur en genieten van elkaars gezelschap. Via internet had ik een camping in het noorden van Italië ontdekt met aansprekende reviews. Het leek een perfecte mix van rust, ruimte, natuur en kindvriendelijkheid. Een ideale plek om met onze camper naartoe te rijden en deze zomer een tijdje te verblijven.”
"Mijn dochtertje begon spontaan te huilen"
En toen kwamen jullie na een lange rit eindelijk bij de camping aan…
“Dat moment zal ik niet snel vergeten. We reden het terrein op, uitgeput van de reis, maar vol verwachting. We keken om ons heen, en mijn eerste reactie was: dit lijkt helemaal niet op de plaatjes! Zitten we hier wel goed?
De ruimtelijke kampeerplaatsen aan het water, die op de website werden beloofd, waren nergens te bekennen. In plaats daarvan werden we naar een krappe plek geleid, waar we nog net niet op schoot van onze buren zaten. En het berguitzicht dat ons was voorgespiegeld, bleek een uitzicht op een grote rij auto’s.”
Au.
“Mijn vriend en ik waren totaal in shock en mijn dochtertje begon spontaan te huilen. De romantiek en rust waren ver te zoeken. We waren omringd door andere kampeerders. De geluidsoverlast was overweldigend. Niet alleen van de schreeuwende campinggasten, ook van de blaffende honden. Het knisperende grint onder onze voeten was het enige dat romantisch was, en zelfs dat begon al snel te irriteren.”
Was er nog iets dat wel goed was?
“Nou, er was wel wc-papier, dat moet ik ze nageven. Maar goed, dat hing in een smerige wc. En oké, de douches waren warm. Maar daar moesten we voor betalen.”
"De eigenaresse was een bonk stress"
Hebben jullie deze teleurstelling besproken met de eigenaar?
“Absoluut. Wij zijn niet van die klagers, maar in dit geval konden we niet anders.”
En?
“De eigenaresse van de camping was een bonk stress. Ze stond absoluut niet open voor feedback en werd zelfs boos op ons. Wat een griezel was dat! Op een gegeven moment moest er zelfs een campingmedewerker aan te pas komen om haar een beetje te kalmeren.”
Wat doe je in zo'n situatie?
“We besloten zo snel mogelijk te vertrekken en ergens anders onze vakantie voort te zetten. Eerlijk gezegd, waren we allang blij dat we weg konden.”
Is het nog goed gekomen met jullie vakantie?
“Iets verderop vonden we een plekje, waar we gratis met onze camper konden staan. Het was zo’n verborgen plekje in het groen, aan een meertje en we keken uit over… de bergen!”
Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd van dit alles?
“Met de reviews in ons achterhoofd, gingen we vol verwachting op pad en rekenden op een fijne, ontspannen tijd. In plaats daarvan kwamen we terecht op een rumoerige ophokcamping, waar de ontspanning ver te zoeken was. En de kille reactie van de eigenaresse zorgde ervoor dat we ons gestresst en ongemakkelijk voelden. Dus ik denk dat de belangrijkste les is dat je nooit blind moet vertrouwen op Google-reviews en mooie foto’s.”
"Je kunt beter een campinggids openslaan"
Wat zou je tegen anderen willen zeggen?
“Laat die Google-reviews voor wat ze zijn! Je kunt beter een ouderwetse ANWB-campinggids openslaan of gewoon ergens naartoe rijden en zonder al te veel verwachtingen op pad gaan. Waarschijnlijk word je positief verrast.”
Ga je zelf eigenlijk nog een online review achterlaten?
Eva staat op om de parasol een stukje bij te draaien. Daarna geeft ze een knipoog en besluit ze haar verhaal: “Ik ben wel klaar met online reviews.”
Eva had enorm toegeleefd naar haar vakantie. Verleid door veelbelovende Google-reviews en een prachtige website, had ze een plekje op een pittoreske natuurcamping in Noord-Italië gereserveerd. Maar soms geven online beoordelingen en prachtige plaatjes een vertekend beeld. “We hadden al die kilometers afgelegd om totaal gedesillusioneerd meteen weer te vertrekken.”
Het is een zonnige nazomerdag als ik Eva bij haar thuis ontmoet. We zitten onder een parasol in haar wilderige tuin. In de lucht hangt de geur van bloemen en vers gemaaid gras. Omringd door haar eigen stukje paradijs, vertelt Eva haar verhaal.
“Mijn vriend en ik hadden een hectisch jaar achter de rug. We zochten een plekje waar we met ons dochtertje konden ontspannen in de natuur en genieten van elkaars gezelschap. Via internet had ik een camping in het noorden van Italië ontdekt met aansprekende reviews. Het leek een perfecte mix van rust, ruimte, natuur en kindvriendelijkheid. Een ideale plek om met onze camper naartoe te rijden en deze zomer een tijdje te verblijven.”
"Mijn dochtertje begon spontaan te huilen"
En toen kwamen jullie na een lange rit eindelijk bij de camping aan…
“Dat moment zal ik niet snel vergeten. We reden het terrein op, uitgeput van de reis, maar vol verwachting. We keken om ons heen, en mijn eerste reactie was: dit lijkt helemaal niet op de plaatjes! Zitten we hier wel goed?
De ruimtelijke kampeerplaatsen aan het water, die op de website werden beloofd, waren nergens te bekennen. In plaats daarvan werden we naar een krappe plek geleid, waar we nog net niet op schoot van onze buren zaten. En het berguitzicht dat ons was voorgespiegeld, bleek een uitzicht op een grote rij auto’s.”
Au.
“Mijn vriend en ik waren totaal in shock en mijn dochtertje begon spontaan te huilen. De romantiek en rust waren ver te zoeken. We waren omringd door andere kampeerders. De geluidsoverlast was overweldigend. Niet alleen van de schreeuwende campinggasten, ook van de blaffende honden. Het knisperende grint onder onze voeten was het enige dat romantisch was, en zelfs dat begon al snel te irriteren.”
Was er nog iets dat wel goed was?
“Nou, er was wel wc-papier, dat moet ik ze nageven. Maar goed, dat hing in een smerige wc. En oké, de douches waren warm. Maar daar moesten we voor betalen.”
"De eigenaresse was een bonk stress"
Hebben jullie deze teleurstelling besproken met de eigenaar?
“Absoluut. Wij zijn niet van die klagers, maar in dit geval konden we niet anders.”
En?
“De eigenaresse van de camping was een bonk stress. Ze stond absoluut niet open voor feedback en werd zelfs boos op ons. Wat een griezel was dat! Op een gegeven moment moest er zelfs een campingmedewerker aan te pas komen om haar een beetje te kalmeren.”
Wat doe je in zo'n situatie?
“We besloten zo snel mogelijk te vertrekken en ergens anders onze vakantie voort te zetten. Eerlijk gezegd, waren we allang blij dat we weg konden.”
Is het nog goed gekomen met jullie vakantie?
“Iets verderop vonden we een plekje, waar we gratis met onze camper konden staan. Het was zo’n verborgen plekje in het groen, aan een meertje en we keken uit over… de bergen!”
Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd van dit alles?
“Met de reviews in ons achterhoofd, gingen we vol verwachting op pad en rekenden op een fijne, ontspannen tijd. In plaats daarvan kwamen we terecht op een rumoerige ophokcamping, waar de ontspanning ver te zoeken was. En de kille reactie van de eigenaresse zorgde ervoor dat we ons gestresst en ongemakkelijk voelden. Dus ik denk dat de belangrijkste les is dat je nooit blind moet vertrouwen op Google-reviews en mooie foto’s.”
"Je kunt beter een campinggids openslaan"
Wat zou je tegen anderen willen zeggen?
“Laat die Google-reviews voor wat ze zijn! Je kunt beter een ouderwetse ANWB-campinggids openslaan of gewoon ergens naartoe rijden en zonder al te veel verwachtingen op pad gaan. Waarschijnlijk word je positief verrast.”
Ga je zelf eigenlijk nog een online review achterlaten?
Eva staat op om de parasol een stukje bij te draaien. Daarna geeft ze een knipoog en besluit ze haar verhaal: “Ik ben wel klaar met online reviews.”
Eva had enorm toegeleefd naar haar vakantie. Verleid door veelbelovende Google-reviews en een prachtige website, had ze een plekje op een pittoreske natuurcamping in Noord-Italië gereserveerd. Maar soms geven online beoordelingen en prachtige plaatjes een vertekend beeld. “We hadden al die kilometers afgelegd om totaal gedesillusioneerd meteen weer te vertrekken.”
Het is een zonnige nazomerdag als ik Eva bij haar thuis ontmoet. We zitten onder een parasol in haar wilderige tuin. In de lucht hangt de geur van bloemen en vers gemaaid gras. Omringd door haar eigen stukje paradijs, vertelt Eva haar verhaal.
“Mijn vriend en ik hadden een hectisch jaar achter de rug. We zochten een plekje waar we met ons dochtertje konden ontspannen in de natuur en genieten van elkaars gezelschap. Via internet had ik een camping in het noorden van Italië ontdekt met aansprekende reviews. Het leek een perfecte mix van rust, ruimte, natuur en kindvriendelijkheid. Een ideale plek om met onze camper naartoe te rijden en deze zomer een tijdje te verblijven.”
"Mijn dochtertje begon spontaan te huilen"
En toen kwamen jullie na een lange rit eindelijk bij de camping aan…
“Dat moment zal ik niet snel vergeten. We reden het terrein op, uitgeput van de reis, maar vol verwachting. We keken om ons heen, en mijn eerste reactie was: dit lijkt helemaal niet op de plaatjes! Zitten we hier wel goed?
De ruimtelijke kampeerplaatsen aan het water, die op de website werden beloofd, waren nergens te bekennen. In plaats daarvan werden we naar een krappe plek geleid, waar we nog net niet op schoot van onze buren zaten. En het berguitzicht dat ons was voorgespiegeld, bleek een uitzicht op een grote rij auto’s.”
Au.
“Mijn vriend en ik waren totaal in shock en mijn dochtertje begon spontaan te huilen. De romantiek en rust waren ver te zoeken. We waren omringd door andere kampeerders. De geluidsoverlast was overweldigend. Niet alleen van de schreeuwende campinggasten, ook van de blaffende honden. Het knisperende grint onder onze voeten was het enige dat romantisch was, en zelfs dat begon al snel te irriteren.”
Was er nog iets dat wel goed was?
“Nou, er was wel wc-papier, dat moet ik ze nageven. Maar goed, dat hing in een smerige wc. En oké, de douches waren warm. Maar daar moesten we voor betalen.”
"De eigenaresse was een bonk stress"
Hebben jullie deze teleurstelling besproken met de eigenaar?
“Absoluut. Wij zijn niet van die klagers, maar in dit geval konden we niet anders.”
En?
“De eigenaresse van de camping was een bonk stress. Ze stond absoluut niet open voor feedback en werd zelfs boos op ons. Wat een griezel was dat! Op een gegeven moment moest er zelfs een campingmedewerker aan te pas komen om haar een beetje te kalmeren.”
Wat doe je in zo'n situatie?
“We besloten zo snel mogelijk te vertrekken en ergens anders onze vakantie voort te zetten. Eerlijk gezegd, waren we allang blij dat we weg konden.”
Is het nog goed gekomen met jullie vakantie?
“Iets verderop vonden we een plekje, waar we gratis met onze camper konden staan. Het was zo’n verborgen plekje in het groen, aan een meertje en we keken uit over… de bergen!”
Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd van dit alles?
“Met de reviews in ons achterhoofd, gingen we vol verwachting op pad en rekenden op een fijne, ontspannen tijd. In plaats daarvan kwamen we terecht op een rumoerige ophokcamping, waar de ontspanning ver te zoeken was. En de kille reactie van de eigenaresse zorgde ervoor dat we ons gestresst en ongemakkelijk voelden. Dus ik denk dat de belangrijkste les is dat je nooit blind moet vertrouwen op Google-reviews en mooie foto’s.”
"Je kunt beter een campinggids openslaan"
Wat zou je tegen anderen willen zeggen?
“Laat die Google-reviews voor wat ze zijn! Je kunt beter een ouderwetse ANWB-campinggids openslaan of gewoon ergens naartoe rijden en zonder al te veel verwachtingen op pad gaan. Waarschijnlijk word je positief verrast.”
Ga je zelf eigenlijk nog een online review achterlaten?
Eva staat op om de parasol een stukje bij te draaien. Daarna geeft ze een knipoog en besluit ze haar verhaal: “Ik ben wel klaar met online reviews.”